Motivatie waar haal je de kracht vandaan? 

Blog door Vivianne

‘Wat kost het om bij jouw 30 kilo af te vallen?’ Dit was verre weg de grappigste vraag die de afgelopen periode kreeg. Ergens zou het wel gemakkelijk zijn als ik tegen mensen kon zeggen, elke kilo die je verliest kost je vijf euro. Maar toch geloof ik dat het resultaat blijvender is wanneer mensen er harder voor moeten werken. Het overwinningsgevoel heeft iets magisch. Ergens 100% voor gaan en dan bereiken wat je wilt bereiken, dat is toch mooi? Maar wat als je moeite hebt om de kracht op te brengen om jezelf te motiveren? Dan lees je deze blog!

 

Vicieuze cirkel

Voor mij is het misschien gemakkelijk praten. Ik ben gezegend met een gezond lijf en genoeg energie. Ik hou van sporten en misschien het belangrijkste: ik voel me rot wanneer ik niet kan sporten of bewegen. En ik geloof dat ieder mens het lekker vindt om te bewegen. Ik geloof er ook in dat dit gevoel wordt weggedrukt, door drukte, stress, verkeerde voeding en vermoeidheid. Dan voel je niet bewust waar je behoefte aan hebt. Dan is het best lastig om die vicieuze cirkel te doorbreken. Motivatie die puur vanuit jezelf komt, is dan het enige waarmee je die negatieve spiraal kunt doorbreken.

 

Wensen zijn mogelijkheden

Maar goed terug naar het beginpunt: Hoe wakker je jouw motivatie goed aan? Op de eerste plaats bedenk je wat je wilt. En waarschijnlijk begin je klein met ‘ik zou wel wat willen afvallen’ ‘ik zou wel meer willen bewegen’ ‘Ik zou me wel wat fitter willen voelen’. Allemaal gezonde wensen. Maar dan begint het… Jouw wensen zijn mogelijkheden! Je mag gaan denken in mogelijkheden. Jouw wensen zijn niets meer dan opties waar je zelf voor kunt kiezen! Dus fantaseer er maar op los:

 

20 kilo afvallen                                                         De zevenheuvelenloop willen lopen

Met een sixpack op het strand                                    Weer in je oude trouwpak- of jurk passen

Bedenk je daarbij: Het zijn opties – dus jouw wensen zijn mogelijkheden. Misschien ervaar je tijdens het fantaseren wat stress of angst, want als je jouw wens uitspreekt en je bedenkt dat het een daadwerkelijke optie is, dan ‘moet’ er er ook wat mee. En hoe doe je dat? En hoe houd je dat vol? Laat die vragen even los en lees rustig verder.

 

Concretiseer!

Wanneer je duidelijk hebt wat je echt graag wilt verbuig je jouw wens in een actie-zin:

‘Ik ben aan het afvallen’

‘Ik loop de zevenheuvelenloop’

‘Ik heb een sixpack’

‘Ik pas mijn oude trouwpak/-jurk weer’

 

Dit mag je dagelijks meerdere (hardop) tegen jezelf zeggen. Wat mij betreft ga je elke dag voor de spiegel staan en zeg je ‘ Met dit lijf ga ik de zevenheuvelenloop lopen.’ Nu je jouw wens concreet hebt, overtuig je jezelf ervan dat je het gaat bereiken.

 

Actie

En dan? Dan ga je bedenken wat je er voor nodig hebt. Een goed voedingsschema? Een coach die je helpt met het uitwerken van jouw voedingspatroon? Een trainingsschema om je buikspieren goed te kunnen trainen. Overleg met je partner/gezin zodat zij ook vol achter je staan in dit proces. Verzamel alle praktische tools die jouw gaan helpen in het realiseren van jouw wens. Schroom niet om hier hulp in te schakelen, voor kennis, morele steun. Zet alle hulpmiddelen in die jou helpen jouw doel te realiseren. Wees eerlijk, jij kent jezelf het best – jij weet dus echt wel wat je nodig hebt.Breng ook goed in kaart waar jouw valkuilen zitten en probeer een strategie te bedenken die je helpt voorkomen de fout in te gaan.

 

Veel mensen die ik begeleid hebben baat bij zogenaamde richtlijnen:

  • Ik ga elke avond om 22:30 naar bed, want als ik meer slaap snoep ik minder.
  • Ik eet ’s middags warm en ’s avonds eet ik verse soep. Zo heb ik overdag voldoende energie voor mijn werk en voorkom ik dat ik eind van de middag ga snaaien.
  • Ik drink elke avond verse gember thee, omdat dit goed is voor mijn spijsvertering en voorkom ik die opgezette buik.
  • Als tussendoortje pak ik rauwkost, zo kom ik gemakkelijk aan 500 gram groenten per dag.
  • Ik zorg dat ik het avondeten voor de dag ernaar al nagenoeg klaar heb staan, zodat ik uit mijn werk vrijwel direct kan gaan eten en houd ik de koekjestrommel dicht.

 

Monitor

Wees kritisch op jezelf; Hoe gaat het proces? Ben je trots op jezelf? Of weet je dat het beter kunt maar het lukt je gewoon niet? Probeer bij jezelf na te gaan waar het probleem ligt. Geloof jij wel voor 100% dat jouw wensen echte mogelijkheden zijn……?

 

Kom je er echt niet uit? Neem dan contact met ons op!

 

 

mm

Blog door Vivianne

Hard werken wordt altijd beloond

Ga terug

Contact

Target Personal Training
Nijmegen-Lent | Beek
06 415 898 38

info@targetpt.nl