Laat jouw goede voornemens dit jaar wel slagen!

Blog door Vivianne

Eerlijk is eerlijk ik ben een beetje allergisch voor mensen die alleen goede voornemens maken voor in het nieuwe jaar. Ik snap niet waarom niet gelijk start met het voornemen dat je bedacht hebt. Je wilt immers toch graag iets veranderen? Waarom zou je niet starten met afvallen in oktober? Of meer tijd voor jezelf inplannen in november? Maar goed veel mensen starten dus liever in januari. Prima, maar hoe zorg je er dan voor dat je jezelf aan deze voornemens houdt? In deze blog leg ik je in drie stappen uit hoe je dat voor elkaar krijgt.

 

Voornemens bedenken

Om goede voornemens te laten slagen, moet je eerst voornemens maken. Een voornemen is niets meer dan ‘iets’ dat jij bedacht hebt te gaan doen. Stel; Je hebt het voornemen gezonder te gaan leven. Voor jou houdt dit misschien in meer slapen, gezonder eten en meer bewegen. Hoewel dit een prima voornemen is, is het nog wat vaag. Want hoe weet jij of je geslaagd bent om dit voornemen vol te houden? Wat ik hier mee bedoel is dat het voornemen niet concreet genoeg is. Hoeveel is ‘meer’ slapen? Wanneer eet jij gezond? En hoe meet je of je voldoende beweegt? Ik heb het nu niet meer over goede voornemens, maar over concrete doelstellingen. Het concreet formuleren van voornemens naar doelstellingen is eigenlijk de belangrijkste tip die ik je mee kan geven om jouw goede voornemen te laten slagen.

 

Concrete doelstellingen

De tweede stap is dus het concretiseren van je doelstellingen. Een aantal voorbeelden:

  • Door de weeks lig ik uiterlijk om 23.00 in bed.
  • Ik eet tijdens de lunch een groenten salade i.p.v. broodmaaltijd.
  • Ik fiets 3x per week naar mijn werk.

Ik zou jullie een voorbeeld geven van mijn goede voornemen. Ik wilde voorheen geen auto, omdat ik bang was dat ik lui zou worden. Maar goed, die auto kwam er toch. En ik moet toegeven, deze is wel heeeeeel handig! De verleiding is groot om dagelijks de auto te pakken, maar ik daag mezelf uit. Mijn voornemen is om zo lang mogelijk met één volle tank te kunnen doen. Zo lang mogelijk is minimaal twee weken. Hiervoor moet ik minimaal 2x per week naar het werk fietsen en verder alles met de fiets doen. Ik maak er dus echt een sport van om zo vaak mogelijk de fiets te pakken zodat ik ‘trots’ om mezelf ben dat ik langer dan twee weken met een tank kan rijden. Voor mij werkt het 😉

 

Aantrekkelijke beloning

Met mijn voorbeeld komen we gelijk bij de laatste stap ‘zorg voor een aantrekkelijke beloning’. Je houdt een voornemen alleen maar vol als je ervoor beloond wordt. En deze beloning kan voor iedereen totaal anders zijn. De ene kan door het laten staan van brood elke dag een grote boodschap doen, terwijl hij voorheen vier dagen rondliep met buikkrampen. De ander heeft door het fietsen naar het werk een veel betere huid en in lente en zomer ook een bruin koppie. En degene die nu dagelijks voor 23.00 in zijn bedje ligt heeft nu geen discussie meer aan het ontbijt met zijn partner, want zijn ochtend humeur is weg!

Meestal heb je pas na één of twee weken door wat jouw beloning is. Het is dus wel slim om hier regelmatig bij stil te staan. Op deze manier blijf je gemotiveerd om jouw voornemen vol te houden. En je gaat ook merken dat je jezelf minder goed voelt, wanneer je jouw goede voornemens niet meer naleeft.

 

Aan de slag!

Een voornemen, concrete doelstellingen en een aantrekkelijke beloning. Dit zijn de ingrediënten om jouw goede voornemens te laten slagen. Mocht je toch onvoldoende inspiratie hebben om aan de slag te gaan neem dan contact met ons op en/of doe mee aan onze new year fit challenge!

 

 

 

mm

Blog door Vivianne

Hard werken wordt altijd beloond

Ga terug

Contact

Target Personal Training
Nijmegen-Lent | Beek
06 415 898 38

info@targetpt.nl